eTourEurope 2017

23.06.2017 09:19

Už tradičně jsem se zůčastnil německé elektromobilní akce  www.eTourEurope.eu, která proběhla 9 - 18. června. Vyjel jsem z domu k večeru už 8.června a celkem jsem najel 5005 kilometrů. Naši zem jsme reprezentovali s Jirkou Vlkem a po dohodě jsme nakonec jeli v jeho Tesle, protože má jedenkrát větší dojezd než můj Nissan a taky Tesa má bezplatné dobíjení po celém světě. Jirka ve své Tesle letos na jaře objel svět v akci ,,kolem světa za 80 dní ".  V noci jsme u tesláckého nabíjení ve Vystrkově potkali tesláka Pavla Kuchaře a taky nějakého angličana s volantem na druhé straně. Další nabíjení bylo v Koblitzu a potom až v Mnichově, kde se připravoval start. V pátek dopoledne jsme provedli registraci a polepy auta. Odpoledne jsme se nechali vozit v rykšách po památkách Mnichova a večer přespali v Park inn hotel, aby jsme mohli v sobotu ráno vyrazit. První zastávka byla ve švýcarském Staad, kde jsme měli možnost jezdit na elektromotokárách na zkušebním okruhu. Pak jsme jeli do Stuttgardu, kde jsme spali. V neděli ráno jsme proletěli Francii a večer přenocovali v Luxembursku. Tady měla  česká posádka Jaromír a Mojmír problemy se svým předělaným Citroenem a museli se nechat odtáhnout do česka. Znovu se připojili až v Kutné Hoře. V pondělí jsme dopoledne navštívili bruselské ATOMIUM  a odpoledne jsme už v holandském Eidhovenu na Technické univerzitě obdivovali, co všechno je na jiných školách podobného zaměření oproti nám možné. V Holandsku jsme přespali a ráno v úterý 13. jsme místo pokračování hledali pneuservis, protože nám unikalo kolo. Vytáhnutí hřebíku netrvalo dlouho a cena opravy 10 euro byla taky evidentně jiná, než by byla u nás doma. Polední oběd jsme měli tradičně na odpočívadle TASTE KITCHEN, vedle německé dálnice, kde je asi 10 nabíjecích míst a sjíždí se sem hodně elektromobilistů. Odpoledne i noc jsme trávili v německém městečku Celle. Je tady stará čtvrť ze 14 století a spousty zachovalých domků s radnicí azámečkem. Ve středu jsme pokračovali na Magdeburg. Díky objíždce jsme se dostali na přívoz, kde nás převezli přes Labe a další zastavení bylo v Berlíně. Tady naše posádka už setkání u Technické univerzity nestihla, tak jsme si udělali prohlídku města. Přespali jsme kousek od Berlína a ráno ve čtvrtek jsme jeli do Cottbusu na Technickou univerzitu. Odpoledne byla delší zastávka v Drážďanech s prohlídkou města a pozdní odpoledne a noc jsme strávili v Kutné Hoře. V pátek ráno už v 6:30 jsme odjeli na nabíjecí punkt na Vystrkov. Bohužel v noci pršelo, tak nabíjecí stojany nefungovaly. Já to komentoval našim zahraničním kolegům slovy - vítejte ve východní Evropě !!! Švýcaři, rakušané a němci se zasmáli , slováci s maďary tiše doplnili, počkejte až budete u nás. Po 2 hodinách nahazování jističů se stojany zprovoznily, auta se dobily a posádky vyrazily po naší takzvané dálnici do Bratislavy. Tady jsme přijeli později, ale oproti ostudě z minulého roku bylo vše připravené a bez problémů. Byla televize, nabíjení i hojná účast obyvatel. Tady se Slovensko oproti nám vytáhlo. Večer jsme už parkovali na náměstí v Budapešti. Veliká účast, veliké občerstvení a taky jsem tady viděl maďarský elektroautobus EVOPRO, který se zůčastnil cesty kolem světa a má dojezd 600 kilometrů. Potom se asi 2 hodiny nabíjí. Myslím, že by byl ideální k nám do Ostravy, aby nás už funkcionáři přestali trávit a otravovat. V sobotu ráno jsme navštívili Chorvatsko, město Zágreb a večer už parkovali ve Slovinsku. Večer jsme v Lubljaně navštívili hrad nad městem. Na večerním plánování dalšího dne jsme se domluvili, že z důvodu už velikého letního provozu aut směrem k moři vynecháme Itálii a Terst a pojedeme nahoru do Rakouska. Nemám rád teplo a proto jsem cestu přes Villach na horu Grozglockner uvítal. Hora je v národním parku a vybírá se tam vstupné. Po předložení technického průkazu jsme dostali jako elektromobilisté 30 % slevu. I tady máme v podpoře ektromobility co dohánět. Navíc na mnohých vyhlídkách s parkovišti jsou bezplatné dobíjecí stojany pro kola i auta. Jeli jsme až na nejvyšší možný vrchol a bylo to super. Míjeli jsme i spousty veteránů, motorek i lidí na kolech. Večer jsme měli slavnostní ukončení v Salzburgu u Richarda a Iny na penzionu, kde mají supercharger Tesla a další nabíjecí stojany stabilně u hotelu. Večer byl veliký raut a vyhlášení výsledků eTourEurope. Byly 2 kategorie. Vetší a menší auta. Za menší auta vyhrála německá posádka Heinert a Dirk se svým ZOE - dojezd na nabití až 350 kilometrů a ve větších autech vyhrála slovenská posádka Jirka a Luďěk s Teslou. My jsme skončili s Teslou na 3 pozici i přesto, že jsem se u mého spolujezdce dožadoval nejet rychle, ale spíš se jen kochat okolím a navštívit co nejvíce pěkných míst. Myslím, že naše putování dopadlo hodně dobře a těším se na další společná setkání s novými i starými přáteli. Ráno po snídani se všech asi 20 posádek ve svých elektromobilech rozjelo ke svým domovům. Děkuji organizátorům za dobře připravenou akci . Milan

Foto   https://elektromilan.rajce.idnes.cz/eTourEurope_2017

Milan Rajchl 722 931 372

© 2016 Všechna práva vyhrazena.